2010-11-02

Senaste tidens läsning #1

Omvärldsbevakning är extremt viktigt för mig. Jag vill ha koll på läget, inspireras och ständigt utvecklas. Vilket, i min värld, är en skyldighet till mina kunder och mitt företag. Både som formgivare och företagare.

Jag har därför, under en längre tid, samlat på mig sådant av som varit extra intressant och sedan gjort någon typ av veckosammanställning. Mest för min egen skull samt internt för kompanjoner och kollegor men givetvis kan detta även vara intressant för kunder och bloggbesökare.

Min tanke är nu, som så många andra, att sammanställa den senaste tidens läsning till en enkel publik lista här på bloggen. En veckovis sammanställning är planen men då tiden inte räcker till kan det ibland gå två eller rent av tre veckor mellan dessa inlägg.

Hoppas det ska smaka, peace out!

Företagande
1. Ta ditt personliga varumärke på allvar
– det är din främsta tillgång

Förklarande rubrik. Viktigt och kommer bli än viktigare tror jag. Både på gott och ont.

2. Skriv branschens vassaste affärsstrategi
– mall för entreprenörer [9 steg]
Enkelt och bra.

Ah, såndant här gillar jag, läs och lär.

4. Outsourcing är en strategisk satsning
– inte en besparingsåtgärd [Del 1]

Viktigt för många företag att tänka på. Och förstå.

5. 10 lärdomar företagsbloggar kan dra
från PR-fenomenet Blondinbella

Hon har ju hängt med ett tag och det finns såklart sina anledning, intressant lista.

6. Så får du mottagaren att läsa ditt nyhetsbrev
Intressant läsning och bra tips om e-postmarknasföring.

7. Så skriver du framgångrika bloggposter, del 1
För er som funderar på att satsa lite mer på bloggandet.

Sociala medier
8. Lissly
Ett mycket intressant verktyg för gratis bevakning i sociala medier.
Kommer att spanas in inom kort.

9. ”Sociala medier måste vara kul”
- Empati är nyckeln till interaktion. Vi måste tala till individens hjärta för att lyckas i sociala medier, sade Richard Rosen.

10. Flyttar hemsidan till Twitter
Smart, roligt och intressant.

Bra resonerat. Förbud är ett tecken på okunskap.

12. 26 Twitter Tips for Enhancing Your Tweets
Liknande tips finns lite varstans. Men det kan vara bra att bli påmind samt jämföra med andra tips man stöter på.

13. Ger ut tidning om Facebook
Bra, det finns definitivt en marknad.

14. Elden finns på nätet
Intressant läsning om fenomenet “lägereld-tv” som numera flyttat ut på nätet.

Statistik, fakta och infografik
15. Social Media 3Q Update: Who Uses
Facebook, Twitter, LinkedIn, & MySpace?

Färsk statistik från andra sidan Atlanten.

16. Google Vs Facebook: A Battle Of Colossal Proportions
Kortfattat och intressant om jättarna på nätet.

17. Social media facts
Ännu meta informationsgrafik igen. Jag gillar ju sånt.

18. Facebook’s Mobile Growth Visualised
Mer intressant statistik och informationsgrafik


Webb & teknik
19. Webbplatssökning i Google Analytics ger bättre webbanalys
Nyttig information för er som inte upptäckt Google Analytics än.

20. Pirate Bay-grundare lämnar Flattr
Flattr är väldigt klokt och intressant.

21. Skriv ut från iPhone/iPad via Dropbox
Det här måste testas och det nu inte redan är löst i nya iOS?

22. Google New
The one place to find everything new from Google

23. Simons SEO-tips: Gratisverktygen du bör testa
Det finns så mycket att kunna. Tips och tricks uppskattas alltid.

24. You can now drag and drop images into Google Docs
Jag gillar verkligen GoogleDocs men den behöver bli bättre.


Tips
25. I Love Email
En mycket bra blogg om e-postmarknadsföring.

Inga kommentarer: