2013-01-28

Det bästa från inspirationsåret 2012: gif-animationer

Så där ja. Nu är det hög tid för min stora fascination, gif-animationer. Dessa fantastiskt fångade ögonblick har trendat som tagg på Tumblr så länge min Tumblr-hjärna kan minnas. Många av dessa är av fulrepeterande karaktär i blandad kvalisort och även om det naturligtvis finns guldkorn så är det nämligen de snyggt loopande evighetsgifsen som har det där lilla extra. De känns betydligt mer avancerade, mer genomarbetade och ja, lite mer artyparty. För mig är dessa små ädla gifs en egen liten digital konstform. Ett hantverk.

Min fascination för dessa har periodvis spårat en smula ur då jag med jämna mellanrum kommit på mig själva sitta och stirra på helt vanliga stillbilder i hopp om att något snart och snyggt ska börja röra sig.

Hur som haver, här kommer de 10 bästa gif-animationerna som jag stött på under inspirationsåret 2012.

Klicka på texten under bilden för att komma till Tumblr-inlägget, där hittar du allt som oftast även ursprungskällan.

2 kommentarer:

Josef Boberg sa...

HÄFTIGT !

Kenneth Grönwall sa...

Ja visst är det? Man får som aldrig nog av dessa animationer