Visar inlägg med etikett fest. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett fest. Visa alla inlägg

2008-10-08

Fyrvaktardottern 60 år

I somras fyllde modern 60 år, juli närmare bestämt. Fyrvaktardotter som hon är och med stark koppling till Gotland så var det där hon höll hus på den stora dagen. Detta gav oss fem barn lite extra tid att planera och fundera på en riktigt bra present. Till slut bestämde vi oss; klart morsan ska ha en tatuering.

Mamma är född och uppväxt på Gotland. På öar och vid fyrar. Detta har på äldre dagar givit henne någon typ av fyrsjuka. Allt ska ha med fyrar att göra. Dukar med fyrar, gardiner, ljuslyktor, örhängen ja allt. För oss barn kändes nästa steg naturligt, en tatuering föreställande en fyr. Som sig bör.


För att vara på den säkra sidan gav vi henne ett alternativ; en heldag med oss alla i Stockholm inklusive aktiviteter och mat med dryck. Det gavs två presentkort med kryssrutor och plats för underskrift. Då kan vår käre 60-åriga mor sitta på kammaren och fundera i godan ro. Jag och E gav egoistiskt sätt ett porträtt av oss själv i fin ram. Detta med förhoppning att få bort ett skolfoto på mig från årskurs sju då det var stubb, lugg och långt i bak som gällde. Givetvis var det blommor, blader och mycket annat fint hon fick.

Det var i lördags kalaset gick av stapeln. Alla hennes barn och barnbarn ja till och med barnbarns pojk- och flickvänner (och alla jäklar har tydligen körkort...) var på plats. Sammanlagt var vi 22 personer. Den innersta kretsen. Presentöppning, smörgåstårta och obegränsat med öl och vin inklusive fylletal från min sida. Majoriteten mådde sådär dagen efter men det var förbannat kul och det hör tyvärr inte till vanligheten att vi alla samlas och super till.

PS. Mamma blev genast intresserad av alternativ 1: tatuering, så det är bara att hålla tummarna på att denna ruta kryssas i inom kort.

2006-05-11

Snart 30

Känn på den. Den 18:e juni smäller det. Jag blir 30 år. Trettio år. Det är fanimej rätt många år det. Det är ju nu det händer lite intressanta grejer i sin bekantskapskrets. Lite barn dimper ner. Hus köps. Hus byggs! Bygga hus, det är ju helt sjukt, hur fan bygger man ett hus? Det ska fan jag med göra någon gång.

Hur som helst ser jag fram emot det. Jag har levt med min tvåa i allt för många år nu. Att ha en trea först känns lite tyngre. Det är en ålder det. Det kan ju vara så att jag undermedvetet vill samla på mig lite vuxenpoäng också. Kan vara så.

Jaha. Hur ska man vara när man är 30 då? Jag tycker inte det är någon större ordning på mig i vissa vuxenlägen men i det stora hela är jag ju glad och mår fina fisken. Det är ju det viktigaste.

Ska jag egentligen ha en bostadsrätt nu? Vara sambo? Äga ett ICA Kundkort? Ja kanske rent av införskaffa ett litet körkort. Damn. Jag har ju missat och glömt allt det där men jag har storhandlat på Willys i alla fall. Inte illa. Inte illa alls.

Ja just ja sen har jag ju eget företag också. Det måste väl vara värt nåt. Det är ju kul och så. Ekonomi och papper med ansvar. Förresten så är det mitt andra företag. I mina meriter står det faktiskt både VD och styrelseordförande. Ja inte nu längre men det står ju där i alla fall. Vi konkade förvisso men gud så kul vi hade.

Innan konken fixade vi ett stort kontor på söder. Såg inte klokt ut då men vi renoverade det helt själva. Ett lysande minne var när första väggen slogs ner, ej bärande. Sicken tur. Storrenovera ett sunkigt stort kontor gör man ju inte varje dag så vi fattade snabbt ett manligt beslut. Manligt men inte alls så klokt. Första väggen skulle riva med enbart hjälp av våra kroppar. Inga verktyg här inte. En platta öl. Renoveringssugna män med friska armar och ben. Det tog ju några timmar men vi klarade det. Lägg till några extra timmar för allt småspint som tänkte golver efter vårt fina rivningsarbete. Dumtigt men kul.

Ja ja vad ville jag egentligen säga? Jag fyller snart 30 och det ska bli kul. Jäkligt kul. Ingen som helst ångest och fest ska det bli. Ska faktiskt ha födelsedagsfest för första gången och hoppas att mina goda vänner kan komma.

2006-05-08

Grattis på 24-årsdagen



Innan denna varma heta sommardag når sitt slut måste jag ju bara säga grattis till min underbara E. Henne firade av rejält med en fest i Tanto i lördags. Varmt härligt mysigt trevligt vill jag lova. Puss min fina, puss som få!