2006-04-04

Formgivarjävel

Allt blev så konstigt. Många gånger ärver man ju sina föräldrars intressen i någon form och sina föräldrar har ju säkert sina egna önskemål om vad sina barn ska syssla med som de lite försiktigt försöker framföra emellanåt. Det sket sig för dom kan jag säga. Inte för att de någonsin pressat mig, snarare tvärtom. Men. Min käre far är en 40-talist. En grovarbetare som snart har jobbat på ett kärnkraftverk i 30 år. Han kan laga allt som finns. Hans bilar håller i all oändlighet. En jäkel på att fiska och jaga. Han kan bygga hus och renovera.

Jag må vara duktig på mycket men jag har ju fanimej inte ens körkort. Intresset för jakt eller motorer har aldrig smugit sig på mig. Någon egen lägenhet har jag inte lyckats ordna heller. Så tokigt. Det blev en formgivarjävel av hans son. I hans ögon en sån som jobbar med data. Jag vet inte hur många gånger jag försökt förklara: "Datorn är min penna, jag jobbar med grafisk form. Design du vet".

Jag bor (ett litet tag till) och har bott på Södermalm i Stockholm i några år nu. Att bo på "heta" Södermalm och dessutom vara en "flashig" formgivare kan bli riktigt obehagligt ibland. Då jag möter nya människor dyker ju de obligatoriska frågor upp rätt snart: "Vad jobbar du med då? Var bor du?" Hm ja sen är det ju klart. Många får den där konstiga bilden av en cool formgivare så glider runt och är het i Södermalms coola kvarter. Riktigt så är det ju inte. Visst jag förstår de obligatoriska frågor, ett smart drag för att få igång lite snack men det kan bli jobbigt att svara på ibland.Jag älskar mitt jobb i det stora hela och jag trivs så in i vassen på Södermalm. Nära billigt rödtjut och nära Sjuelvan. Jag är ju inte bara formgivarjävel, jag är ju lat också. Jag säger ofta att jag är en "formgivarjävel", det tonar vissa människors bild på mitt yrke något.

Många av mina vänner (från landet, den gamla goda ligan) kan laga bilar, bygga hus, renovera båtar och fattar precis hur processen går till i ett kärnkraftverk. I deras ögon är jag just en formgivarjävel som gärna väljer matchande plastbestick till pappersduken på midsommar. En sån som är så jobbig att man bara måste snygga till någons meritförteckning eller byta typsnittet på en jobbansökan. Jag är skadad men det är kul faktiskt. Det är ett bevis på att man kan något så det sitter i ryggraden. Min underbara E förstår precis vad jag menar, hon är likadan då det gäller formuleringar, text och ord.

För ett par veckor sedan fick jag och min kontorskollega förfrågan att delta i Cap&Designs "Uppdraget". Man får en designuppgift som ska lösas och detsamma gäller för två formgivare/team till. Det hela kommer publiceras i nästa Cap&Design. Det blir svar på Cap:ens frågor och mitt formgivartryne kommer nog med också. Kul att få fria händer till en seriös uppgift och sedan få jämföra det med andra formgivarhjärnor. Givande var ordet. Inga pengar in men en hel del kreativitet ut och framför allt gratis reklam. Great!
http://capdesign.idg.se/

Uppgiften
Brief: Årsredovisning Storbanken Swe AB
Storbanken vill ha en ny byrå/formgivare som ska göra deras årsredovisningar. Det är ont om tid, de vill ha designmässiga beslutsunderlag senast den 1 mars 2006 kl. 12:00.

Ditt förslag ska innehålla
- Ett förslag på omslag och format
- En sida med tabell (underlag bifogas i excelformat)
- En visuell beskrivning av hur typografi ska hanteras
- Exempel på illustrationsmaner:
• ett cirkeldiagram
• ett stapeldiagram

Storbanken SWE AB är en av landets ledande banker och har en image och identitet som bygger på nyckelorden trygghet, tradition, planering, framtid. De har inga ambitioner att kännas moderna, unga och viga. Vi pratar stabilitet.

De har ingen frontfigur som ska lyftas fram och de har heller ingen ”maskot”.Till deras nackdel ligger att de sedan tidigare uppfattas som ett väldigt manligt/gubbigt företag. De vill med formen på årsredovisningen appellera till kvinnor utan att för den sakens skull kännas som ”en kvinnlig bank”. Unisex är framgång.

Logotyp bifogas
Deras grafiska profil är under utvärdering. Logotypen ska leva kvar, men det finns inga typografiska mallar eller färgpaletter i det grafiska profilprogrammet att hålla sig till vad gäller årsredovisningen.

Inga kommentarer: