2008-09-26

Gräsänkling

Igår blev jag lämnad för sol och värme. E for på weekend med jobbet. Till Mallorca. Något bitter och utan problem att hålla mig för skratt måste jag ändå försöka medge att hon är otroligt värd resan. Komma bort från allt jobbande, dricka drinkar, bada och ha det jävligt bra. Puss!

Men jag då? Med mina 30+ kan jag klara mig själv. Nästan. Igår blev återigen korv med bröd. Lite av en gräsänklingstradition faktiskt. Jag gillar korv. Utan en babblande E gav kvällstystnaden mig tillslut en kort energikick i köket som raskt övergick till en väldig trötthet. Jag somnade tidigt och väcktes kort av ett samtal från E som överlevt resan och att hon släckte sin törst. Lyckos henne. Plutta mig.

Tidigt i morse vaknade jag upp full av energi. Oroväckande. Innan klockan nio hade jag bäddat, städat och vattnat blommorna. Otroligt udda. Med svettig panna tog jag sedan raskt cykeln till Coop (även kallat ”Kopp” av pappa) för att inhandla helgen nödvändigheter. Hem och lasta av. Upp på cykeln igen; mot bolaget! Inne i törstsläckarbutiken klockan förmiddag knallade jag friskt omkring bland trasiga, törstiga och förtidspensionerade män, kvinnor och en och annan medelålders med solbrillor. Ont om harmoni. Efter att ha fyllt min säck med blandgodis skakade jag av mig de olyckliga med en latte för att sedan bege mig hemåt igen.

Med ölen på kylning och två timmars arbetsdag kvar börjar kalaskulan sjunga för fest. Klockan strax efter lunch kommer dom. Vännerna från förr. Det blir sen lunch, öl, sprit, vin, bowling a la Wii och massa skrattokul. Det kommer bli en lång kväll i västerort. Var så säkra. Häj!

Inga kommentarer: