2009-01-14

Mars - en het planet

När jag var en väldigt liten skit så sa jag att jag antingen skulle bli astronaut eller konstnär när jag blev stor. Nu blev det väldigt ont om rymdfärder men intresset för astronomi har hängt med, även om det gått i vågor.

För mig är det omöjligt att låta bli att fascineras av alla dessa enorma rymdprojekt som som tagit människan ut i rymden, till månen och med robotars hjälp även Mars. Vi snackar planering i världsklass och lite pengar förstås.

Så, för att göra filmen nedan mer intressant tänkte jag bjussa på en liten rymdsammanfattning med Mars-fokus.
1961 var ryssarna först med en människa i rymden och USA en månad senare. Åtta år efter det hoppade armstarke Neil runt på månen och var helnöjd. Men redan 1964 skickade jänkarna iväg en rymdsond (Mariner 4) mot Mars för att ta lite schyssta närbilden. Dessa blev dock rätt suddiga och att landa var ju inte på tal om.

1971 lade sig Mariner 9 i Mars omloppsbana och kartlade ytan. Året då jag föddes, nämligen 1976, landade Viking 1 på Mars och plåtade en hel del sköna färgbilder. Sedan har både jänkarna och ryssarna skickat dit lite härliga prylar med jämna mellanrum och med blandad framgång. 

Europeiska rymdorganisationen, ESA, ville också vara med och leka så 2003 var det meningen att landaren Beagle 2 skulle glida runt och borra lite men den kraschlandade tyvärr.

Den första roboten (Spirit), en så kallad rover (”strövare”), landade galant år 2004 och det var återigen NASA som stod för kalaset. Spirit skulle spana in sten och yta samt få koll på lite vattenhistoria. Planen var att den skulle hålla igång i 90 dagar men det rullar faktiskt på än idag. Senare samma år och samma månad kom syrran Oppertunity så nu kan de umgås och ha det kul.

Sedan måste jag ju få in vår egen astronaut Chrille Fågensång som fick lämna jordytan den 9 december år 2006 och blev då förste svensk att sväva runt rymden där de skulle byta ut lite rymdpersonal samt mecka och bygga ut lite.

Ja det finns ju faktiskt hur mycket som helst att skriva om men jag kanske återkommer.

Så nu i ekonomikristider och när vår planet verkar allmänt hängig kan det ju vara kul att få drömma sig bort lite. Varsågoda!

Mars Rovers Exploration Spirits Mission

2 kommentarer:

egoistiska egon sa...

Du kan så mycket intressant.

Kenneth Grönwall sa...

Det är ju faktiskt både bra för mig och dig att du tycker så :).